Lakenskrekk

For 8-9 år siden benyttet jeg en av mange søvnløse netter til å skrible ned følgende tanker:

 

Selv om klokken nederst til høyre i 19-tommeren ubønnhørlig forteller meg at torsdagen er mer enn fire og en halv time gammel, penser ikke tankene innom muligheten til å gi kroppen avslapning – eller som folk flest ville ordlagt seg; få sårt tiltrengt søvn.

Etter en lang dag hvor jeg har vært utøvende mor (til mine barns store glede, sorg, forskrekkelse og forundring), fått unna kjipe, men nødvendige plikter (dvs alle gjøremål som inkluderer såpe og vann, rydding, bretting eller stryking) og attpåtil har arbeidet full dag utenfor heimen, burde jeg være trøtt..!

Men her sitter jeg altså; så langt unna drømmeland det er mulig å komme, selv om jeg strengt tatt burde ha entret king-size’n for et kvart dusin timer siden.

Hvorfor?

Hvorfor er det slik at jeg kvikner til i det viseren bikker over fra midnatt og inn i det som sekundet tidligere definerte som morgendagen? Hvorfor ramler jeg ikke sammen av søvnmangel – når jeg har gjennomgått et maraton av lignende netter?

Er det en tilstand? Et talent? Eller en kronisk søvnvegring med det medisinske navnet vilik kes o’ve? Er mitt legeme (for ikke å snakke om hode) satt sammen på en slik finurlig måte at den takler voldsomt søvnunderskudd – og fortsatt er i stand til å fungere optimalt?

Eller… er løsningen så enkel at det er så lite aktivitet på gang under topplokket at jeg ikke har behov for de obligatoriske 6-8 timer “shut down” per døgn for å kunne restarte uten problemer neste dag?

Dette reiser et nytt spørsmål, som faktisk gir alvorlig grunn til bekymring:

Det er en kjennsgjerning at folk flest scorer mellom 90-110 poeng på en IQ-test. Disse menneskene har behov for å hvile øyet 6-8 timer i døgnet (skjønnhetssøvn, du vet; for å glatte ut bekymringsrynkene som oppstår når hjernen fungerer optimalt).

Altså: Et snitt på 7 timers søvn per natt = IQ på rundt 100 poeng.

Her begynner jeg å slite litt…

Jeg skal ikke skryte på meg at matematikk er min sterkeste side (nøvendigvis, må jeg nesten si, med konklusjonen i tankene), men ved å se overstående resultat i sammenheng med mine vaner under dynen, har jeg kommet fram til at 3,5 timer med lukkede øyne per døgn er minimumsbehovet for å kunne fungere. Både hjemme og på jobb.

Jeg lar det være opp til den enkelte (normalsovende, sådan) å regne seg fram til resultatet… og se for seg hvordan hjemmet mitt ser ut, og arbeidet utenfor utføres, som et resultat av dette.

Dette er ingenting annet enn nedslående nyheter for ei som ble hoppende glad da hun scoret 135 poeng sist hun gjennomførte en IQ-test (at den ble foretatt via et mindre seriøst nettsted burde være irrelevant) – og inntil dette innlegget ble påbegynt faktisk trodde hun var forholdsvis oppegående. 

Trøsten får være at score’n i det minste gjør meg kvalifisert til å åpne og lukke en dør. I så måte er jeg tydeligvis ikke dummere enn at jeg skjønner at det smarteste jeg kan gjøre nå, er å åpne soveromsdøren, brette dobbeldyna til side, krype under den og få meg litt søvn!

Og slik går nettene…

 

#søvnløs #søvn #blogg #humor #tanker #natt #sove #iq 

5 kommentarer
    1. Da er det nok kanskje bra at du har begynt å blogge. For søvnløshet kan komme av innestengte tanker som vil ut. Nå kanskje du finner disse gjennom bloggingen din.

    2. Har det helt likedan ….å prøver jeg på senga ,ja så i det hodet treffer puta ..spretter øynene opp til størrelse tinntallerken …eller hodet herunder å tenke på ting HEILT alene:D

    3. tanketromling: Spennende tanke (det og) 🙂

      Føler at dette blogg-greiene ikke er så ulikt det å gå til anskaffelse av sin første båt. De fleste begynner i det små, men får raskt fotsyken, og ender opp med noe alt for stort og dyrt. Her startet jeg med å tenke at “det får bli som det blir”, men merker at jeg allerede bruker ALT for mye tid på å dra tankene ut av hodet og inn i bloggen via tastaturen. Må innrømme at det er farlig inspirerende å se navnet sitt skinne på topp-200 lista etter mindre enn en uke! Hvor lenge jeg blir der, gjenstår å se, men moro så lenge det varer 🙂

    4. Hehe gratulerer med en fin plassering. Men det er som sagt farlig å bli hekta på det dopet der.
      Det viktige er hva bloggen din gjør for deg. For meg er blogging terapi. Får orden i hodet av det. Oppdager hvem jeg er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg