Lucifer – gatas store skrekk (5)

Sarte lesere advares mot sterke scener.

 

Lucifer ble sterilisert i forbindelse med et livreddende inngrep, utført da han var rundt 16 uker gammel. Siden da har han vært alle gatas byttedyrs store skrekk.

Fra det øyeblikket Lucifer fikk klinkekulene revet bort (!), finpussa han nemlig jakt-skills’a sine og endte opp som en ekstremt leken jeger. Det er en farlig kombinasjon for små gnagere og diverse. Og det er diverse jeg skal vie mest spalteplass i dette innlegget.

 

Lucifer på tokt i hagen en kald vinterkveld.

 

Det har vanket mang en gave på husmor fra husets ubestridte drapsmann. Mus i hopetall. Store mus, små mus, mus med butt nese, spissmus, grå mus og musunger.

Jeg skulle ønske jeg kunne si at fellestrekket besto i at de ble fraktet livløse over dørterskelen, men det kan jeg dessverre ikke. Jeg har derfor blitt ufrivillig dratt inn i jakten mang en gang – men hva skal man egentlig gjøre, når skinnfilla kommer løpende inn med noe i munnen, slipper det ned og nærmest oppfordrer det til å stikke av og gjemme seg innunder kaminen? 

Målet må ha vært å lære meg opp til å bli en like god jeger som pus selv. Av den grunn har mang en natt blitt tilbrakt voktende foran byttedyrets gjemmested, med en sort og hvit pus hoverende i bakgrunnen.

 


Her er en heldig rakker, som ble re-fanget av meg, etter at Lucifer slapp den ned i et håp om å leke seg gjennom natta OG lære meg å jakte på èn gang…
 

Hadde det enda bare vært mus han skjenket meg i gave, men neida. Stadig legger den skjønne lodotten min hele-, halvspiste- eller rester av fugl foran soveromsdøra. For å forsikre seg om at jeg ser de når jeg står opp. Need I say at jeg klok av skade aldri setter foten ned uten å forsikre meg om at den har fritt leide til laminaten, når jeg skal bevege meg utenfor den døra?

 

LIvets harde realiteter utspiller seg litt for ofte utenfor soveromsdøra mi.

 

Andre ganger har han kommet drassende med levende skjærer, spurv og trost. Da blir’e liv, som trøndergruppa så fint sier det i en av sangene de er mest kjent for. 

De mer kuriose gavene jeg har fått inkluderer padder…

 


Hvor i alle dager finner han padder midt i et veletablert boligområde!?!

 

…og noe så spesielt som karper (merk flertallsendelsen)! Joda, du leste rett. Og stoltere katteskinn har jeg aldri sett!

 

Superstolt katteskinn vokter dagens fangst. Ikke at faren for at den skal løpe avgårde er overhengende…

 

Etter 8 år skulle man tro at katteskinnet mitt burde ha innsett at jeg ikke har potensiale til å bli noen god smågnager- eller fuglejeger, men dessverre står ikke logikk i høysetet hos en katt. Derfor vil jeg også i fremtiden stålsette meg hver morgen i det jeg åpner soveromsdøra, eller hver kveld jeg hører lodotten entre katteluka med en litt stakkato bevegelse. (Har han noe i gapet i kveld?)

Om ikke jeg får hindret ham i å fange små uskyldige dyr, så har jeg i det minste skjønt at det er lurt å holde soveromsdøra lukket til enhver tid, for den padda han eventuelt drar inn i senga mi, tviler jeg på at et kyss vil være i stand til å forvandle til en prins..!  

Selv om Lucifer ikke skjønner at jeg vil at han skal være snill med dem som er mindre enn seg, så skjønner han faktisk et par-tre ord og en spesiell lyd.

 

Hvilke ord dèt er, vil jeg avsløre i neste innlegg, so stay tuned!

 

 

#blogg #katt #lucifer #mus #padde #fugl #jeger #fangst

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg