Venner for livet

Jeg trodde data og internett var forbeholdt tynne, bleke unge menn med antydning til cola-mage, nerdebriller, kondis som en 100-åring og kvisete hud. 

Det var en tid da jeg klarte meg uten data’n. En tid da jeg tilbrakte fritiden foran TV’en når jeg ikke hadde annet fornuftig å ta meg til – eller bare ønsket å sløve’n. Så fikk jeg det for meg at jeg på død og liv skulle ha stasjonær PC. Dermed duret jeg inn på Elkjøp og spurte så mange spørsmål at selgeren burde fått særtillegg på lønna bare for å ha holdt ut med meg.

Året var 1996.

Vel hjemme logget meg på nettet første gang og startet prosessen med å lære meg gangen- og sjargongen – i den virtuelle verden. Jeg surfet innom chattekanaler på Hawaii, IRC og mIRC, pratet litt med kreti og pleti – og fant ut at dette ikke var noe for meg. 

I mange år brukte jeg internett ene og alene til å betale regninger, sende og motta mail, lese nettaviser og en sjelden gang ta en prat med IRL-venner på MSN. Det skjedde via analog linje – selvsagt. Jeg tviholdt på retten til å være gammeldags og nektet å innrømme at jeg nesten sovnet den tiden det tok å laste en ny side og dens innhold.

Da nett-tilbyderne gikk så langt i sin iver etter å verve nye ADSL-kunder og begynte å harselere med oss analog-tilhengere ved å ta i bruk hersketeknikk i reklamene sine (du husker kanskje mannen som ble invadert av fotograferende turister i egen stue, mens guiden forklarte at han var som oldtidsminne å regne siden han surfet slik de gjorde i “gamle dager” via telefonlinjen?), ble jeg bare enda mer bestemt på å holde fast ved gode (?) vaner.

Jeg skal bryte sammen og tilstå at lysten til å bruke tiden til annet enn å vente ble for stor. Det aller verste er at jeg er storfornøyd med ervervelsen og ikke kan skjønne at jeg holdt ut med analog linje tidligere. Technology got the better of me..!

 

Tidlig på 2000-tallet ble jeg introdusert til Dagbladets nettsamfunn Blink via en god venn som var totalt bitt av basillen. Da min erfaring fra nettet var som beskrevet over, så jeg ikke helt poenget, men lot meg overtale – mest for at vedkommende skulle holde fred. Det ble starten på en epoke i livet mitt hvor jeg måttet revurdere mine holdninger vedrørende hva slags mennesker som befinner seg på nettet. Via Blink kom jeg i kontakt med artige, morsomme, rare, snodige, hyggelige, høflige, vulgære, idiotiske, unge, gamle mennesker. Alle hadde de en historie å fortelle og et genuint ønske om å utvide kontaktnettet sitt, enten i form av venner, kjæreste eller diskusjonspartner. Mangfoldet var enormt og kontakten man fikk unik.

Som et resultat av at flere av oss hadde jevnlig kontakt og oppdaget at vi “kjente noen som kjente deg” startet et par ildsjeler en gruppe kalt Onsdagsklubben. Ideen gikk ut på at man skulle ha et sted å møtes også utenfor den virtuelle verden, eller IRL (in real life) som det heter på nettspråket. Location med stor nok plass og tilgang til mat og drikke ble funnet og de som ønsket det møtte opp når det passet seg slik. Noen kom hver uke, andre et par ganger i måneden, noen sjeldnere.

Til og begynne med besto gruppen av en fast gjeng, men det hele dabbet etterhvert av og led en midlertidig død før noen reaktiverte konseptet ca et år senere og det tok helt av. På det meste har gruppen bestått av over 50 medlemmer, hvorav rundt halvparten møtes ukentlig.

Det har vært flere positive og sosiale ringvirkninger i kjølvannet av Onsdagsklubbens eksistens, eller OK som vi kalte det. Som et resultat av at flere av oss begynte å finne på ting også utover klubbkveldene og ønsket utvidet samvær ble det bestemt å holde en fest hvor også andre blinkere ble invitert. Et av byens tidligere utesteder ble kontaktet og avtaler inngått. Dette viste seg å bli en suksess som samlet et par hundre festglade mennesker, men etter et halvt dusin halvårssamlinger, led dessverre konseptet en naturlig død etter siste fest. Den inkluderte forøvrig også innbyggerne av VGs nettsamfunn Nettby (som alle Blinkere etterhvert konverterte til), og talte over 400 påmeldte!

I 2006 kom et reporterteam fra TV-Vestfold på besøk og laget et innslag om oss som ble brukt i en ny programserien “Worl Wide Vestfold” (WWF). På den måten fikk også andre selskapssyke nettbrukere i nærmiljøet et hint om vår eksistens. Noe senere endte et intervju til en liten artikkel inne i bladet med at vi prydet deler av forsiden og en 3 sider stor artikkel i Dagbladet Søndag. 

 


 Så har man altså vært forsidepike… sort of.
 

Selv om gruppa har blitt splittet flere ganger og nå heter OnsdagsGjengen, er konseptet det samme. Vi møtes fortsatt hver onsdag, arrangerer turer, grillaftener, reiser på tur sammen og besøker hverandre privat. De siste årene har Facebook blitt en naturlig arena å holde kontakten og oppdatere hverandre online, selv om enkelte gjorde alt for å motsette seg en slik utvikling i Facebooks spede begynnelse. If you can’t beat them, join them, sier jeg bare…

Sosial som jeg er ville jeg selvsagt ikke sittet med hendene i fanget, venneløs og ensom selv om hverken internett, Blink eller OnsdagsGjengen eksisterte. Jeg ville gått aktivt ut og søkt venner på andre arenaer, som arbeidsplassen, gjennom kjente, i klubber og på utesteder. Det jeg vil fram til er kvaliteten på kontakten man kan oppnå med noen via nettet. Man mister muligheten til å kvalitetssjekke vedkommende, men får derimot sjansen til å bli kjent inngående og svært personlig. Dessuten kan man være så heldig at kontakten blir mer enn bare vennskapelig, noe stadig flere opplever.

Konklusjonen etter snart 11 år som sosial via nettet er at jeg ved å opprette profil på et nettsamfunn har fått noe som er verdt mer enn all verdens penger – nemlig venner for livet!

 

 

#blogg #nettsamfunn #blink #nettby #facebook #venner #vennerforlivet #internett #onsdagsklubben #onsdagsgjengen #dagbladet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg