9/11 or 11/9? Same, same, but different.

Jeg pleier ikke å ta opp dagsaktuelle saker, men denne gangen kan jeg ikke la være.

Følelsen jeg fikk i magen i det øyeblikket jeg klikket meg inn på nettavisene, var ikke akkurat av typen sommerfugler.

Sjelden har et valg engasjert verden mer, og sjelden har jeg sett flere ironiske ordspill, krasse, redde, og pessimistiske statuser bli produsert så raskt på sosiale medier.

Folk er redde. Redde for å overlate fremtiden i hendene til en kar med klare narsissistiske og minoritetsfiendtlige trekk. Det gir seg utslag i ymse reaksjoner.

En av statusene jeg ble møtt av i Facebookfeeden min var denne

 

What the f***!!!??? Nostradamus has predicted this. The Third great war will come from an unexpexted country. Americans just doomed the world…
(Noralf R)

 

En venn av ham svarte følgende i kommentarfeltet:

 

9/11 to 11/9 🙁

 

Den synes jeg var så godt skrevet, at den inspirerte meg til å skrive dette innlegget.

Det er tydeligvis flere enn jeg som merker at magefølelsen ikke er helt god etter valget. En bekjent skriver:

 

Og så ble det mørkt…. Jeg kjenner på en klaustrofobisk følelse av “det kan ikke være sant!” Får lyst til å kle den av meg, reise fra den og slå på lyset. Men, følelsen sitter fast…
Verden blir mørk når hat, frykt og ekskludering får tilnærmet fritt spillerom. Verden har sett det før, jeg trodde bare at vi hadde lært. Håpet!
Men, nå har hat og frykt valgt sin president i USA. Hjelpes oss….
(Nina N)

 

Andre velger å være løsningsorienterte midt i frustrasjonen:

 

Amerikanerne er jammen ikke så dumme som jeg trodde… De er verre!!
Må vel en demokrat inn å rydde opp etter republikanernes fyllefest igjen. Så hper og sier jeg Jatakk til Michelle Obama om fire år 🙁
(Hege H)

 

Så har vi refseren – som satser på at verden ikke går under med det første, og derfor vil være i stand til å konkludere på et riktigere grunnlag om et par års tid:

 

Iflg alle statusoppdateringene her inne, ser det ut som verden allerede har gått under,selv om mannen ikke har sitti en eneste dag i stolen enda. Jeg synes det er skremmende at folk forhåndsdømmer før de vet hva som skjer. Jeg er ingen fan av hverken Trump eller Clinton. Begge har sine svin på skauen. Jeg tror vi skal vente noen år før vi kan konkludere det ene eller det andre. Og til dere som forhåndsdømmer, så kaller dere faktisk over halvparten av alle stemmeberettige amerikanere for dumme. Tenk litt over det……
(Roger S)

 

Hva enn resultatet av nattens valg viser seg å bli, kan vi i det minste si sikkert at ordet valgthriller heretter ikke bare beskriver tiden før og under et valg, men i aller høyeste grad de påfølgende dagene, ukene, månedene og årene – som forhåpentligvis kommer.

 

USA elections 2016, man holding poster
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com

#blogg #valg #Hillary #Trump #Clinton #Donald #reaksjoner #sitat #usa #usavalg  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg