Til Eva

Jeg kjenner ei dame. Ja, faktisk har jeg kjent henne hele livet. Eller nei, fra før livet startet, har jeg kjent henne. 

Hun er min mors beste venninne og heter Eva.

Eva… som i Adam & Eva.

Eva…. som i urkvinnen.

Eva… som i hun dærre gærne dama fra Horten.

Ja, det siste passer nok best til å beskrive “vår” Eva, for hun er ei frittalende, storrøykende, blid, snill og inkluderende dame – som på mystifistisk vis (og til vår store sorg) altså har klart å forville seg til nabobyen Horten.

Eva er antageligvis min største fan her inne. Muligens også min eneste. Ikke godt å si. 

Det som er så fint (for meg), når det gjelder dette muntrasjonsrådet av ei dame, er at hun gir meg knakende hyggelige og gode tilbakemeldinger. Og slikt inspirerer. 

Eva og mutter’n har gjort mye ugang oppigjennom tidene. De møttes på Husvik i ungdomsårene og har holdt sammen som erteris siden. Historiene er mange.

Som at hunden Lord bjeffet mot alt og alle, og bare lot seg håndtere av Eva, kameraten Svein og mamma. Som at huset “på toppen” var et samlingssted for vennegjengen, når de spilte kort, drakk kaffe og digga Elvis. Nei… de forgudet Elvis. Intet mindre. Den dagen Kongen pakka snippsekken og forlot Las Vegas og resten av Tellus for godt, tuta de to venninnene i fellesskap, til det ikke var flere tårer igjen.  

I alle år har hun jobbet i dyrebutikk. Derav kallenavnet doktor dyregod. Jeg kan selv huske tiden hun leide en 2-rommer i mine foreldres hus på Ringshaug. Leiligheten var bygget for å huse en enslig eller et par. Lite ante vi hvor mange dyr det gikk an å stappe inn på den lille plassen. Det var fugl i bur, fisk i tank og alt mulig annet som kunne krype, hadde pels eller gikk på alle fire. Av de på fire, er det dachsen King (og dens alltid sleikende tunge) jeg husker aller best.

I dag har mamma og jeg vært i Horten og drukket kaffe med den fine venninna hennes. Fysikken er ikke lenger den beste, men kjeftamentet er som før: positivt og fullt av gullkorn. Det ble en kort, men utrolig hyggelig kaffeslaberas, som gjerne gjentas.

Takk for at du er den du er, fineste Eva <3

 

 
Eva og hennes utkårede. Fine folk, begge to 🙂

 

#blogg #vennskap #eva #horten #kaffe

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg