Historien om Lykke-Li (del 3)

Båtdrømmen var i ferd med å forsvinne synkront med vannet som rant i strie strømmer ut av to borehull i skroget, og jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre.

Etter å ha fått summet meg, skrev jeg et innlegg i båtgruppa jeg var medlem i på Facebook og ba om råd:


Det var kjekt å kunne be erfarne båtfolk om råd på Facebook.
 

Temaet engasjerte tydeligvis, for tråden ble svært lang før diskusjonen roet seg ned. Etterpå satt jeg på mange gode råd og tips jeg kunne ta med meg videre.

Det første som slo meg var at jeg måtte kontakte selger. Så tenkt, så gjort. Vedkommende var veldig imøtekommende – helt til jeg nevnte hva saken gjaldt, og sa at jeg forventet at han enten ga meg et kraftig avslag i prisen eller tok båtpakka i retur. Da ble det slutt på go’vilja, gitt! Neste skritt ble derfor å varsle selger om at jeg kom til å kontakte Forbrukerrådet.

 


Nettsiden til Forbrukerrådet guider deg greit gjennom klageprosessen.
 

Overraskelsen ble stor da den vennlige stemmen i Forbrukerrådets ende av telefonen fortalte at selger allerede hadde kontaktet dem og levert en motklage. Hva de klaget på fikk ingen av oss helt tak i, men det viste seg å bli en fordel for meg. Nå slapp jeg nemlig å varsle selger ytterligere og måtte vente på tilbakemelding fra dem før Forbrukerrådet kunne begynne å jobbe med saken. Noe flaks skal man tydeligvis ha.

Jeg ble nødt til å kontakte Skatteetaten for å få oppgitt selgers folkeregistrerte adresse, som måtte inn i klagen. Siden selger hadde flyttet etter at salget fant sted, mobilen hans sto registrert i en annens navn og stillheten nå var øredøvende, var det eneste måte å få det til på.

Jeg måtte også skaffe til veie annen relevant dokumentasjon. Det inkluderte:

* salgskontrakten

* finn-annonsen

* vitneutsagn

* uttalelse fra verksted med prisoverslag

Kontrakten hadde jeg liggende, annonsen fikk jeg tak i ved å ringe finn sitt kundesenter, min båtvante venn som var tilstede under salget skrev et utsagn og det lokale båtverkstedet var elskverdige nok til å ta en kjapp takst og skrive et notat uten å ta seg betalt. De mente at båten, som sammen med motor og henger hadde kostet meg 26.500,- måtte repareres for 26.000,- for å bli sjødyktig igjen.

Deretter leverte jeg klagen online, og ventet…

Hva som ble utfallet av klagen, kan du lese mer om neste gang.

 

 

 

#blogg #båtliv #lykkeli #lurt #båt #forbrukerrådet #båtfolkpåfacebook #klage

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg