Farvel og Velkommen!

Facebooks “minner” er en finurlig greie. Noen innlegg er det bare hyggelig å lese, mens det er andre jeg gjerne kunne ha sluppet å bli minnet på – og slik er det vel for de fleste av oss.

En venn publiserte et bilde av gårsdagens godvær med følgende tekst (fritt gjengitt etter hukommelsen):

“Legger ut dette, så det kan dukke opp og minne meg på finværet samme dag til neste år, når det kanskje er både minusgrader og snøstorm ute.”

Artig greie 🙂

Selv fikk jeg et delvis selvkomponert dikt servert i dagens “minner”. Grunnen til at jeg skriver “delvis” er at det ble til etter at jeg på tilfeldig vis virret meg inn på en side med dikt av kjente norske forfattere.

Jeg var antageligvis på let etter gode ordtak og uttrykk, som jeg var totalt “sucker” etter for noen år side. Istedenfor endte jeg altså opp med å elte et dikt av K. Aune sammen med et av Ibsen og mine egne skriblerier – slik at jeg følte det passet meg. 

Og resultatet? Her goes:

JEG VIL SAVNE DEG STILLE
FOR ALT DU HAR GJORT
MENS JEG PAKKER MEG INN
OG JEG PAKKER DEG BORT

SÅ SIER JEG TAKK OG FARVEL
OG ØNSKER DEG LYKKE OG HELL
OG HENGER OPP SOLA ET HELT ANNET STED
– SÅ HØYT AT DEN ALDRI GÅR NED

SÅ TAR DU I DØRA, 
EN SVAL LITEN TREKK
OG JEG PUSTER DEG INN
OG JEG PUSTER DEG VEKK

DET SISTE ADJØ
TAS UTE VED GRINDEN
FARVELETS RESTER
TAR NATTEVINDEN…

Selv om det ikke handlet om vær og vind den gang det ble komponert, var det faktisk slik jeg tolket det i dag: farvel (deilige) vinter – og velkommen (spennende) vår!

For husk: når èn dør lukkes, åpnes det en annen – og da skjer det som regel noe nytt og spennende 🙂

Ha en super tirsdag, goinger!

 

Love you and goodbye candy hearts
Licensed from: Ivonne Wierink / yayimages.com

 

#blogg #dikt #Aune #Ibsen #farvel #trist #glad #farvel #endørlukkes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg