Dagens Helt

Da et par venner og nær familie stilte opp med èn dags varsel (og knapt nok det) da jeg sto i beita her om dagen, valgte jeg å takke dem via bloggen, i form av innlegget “En øyeåpner av en paviljong“.

Å takke har jeg lært hjemmefra, og er dessuten noe jeg liker å gjøre når det er fortjent. Det er heller ikke å komme fra at den hjelpen som skjer spontant, utfra et ønske om å ivareta noen man bryr seg om, for å vise omsorg eller uten å forvente å få noe tilbake, inspirerer langt mer enn den som gis motvillig og med en sur mine.

Da jeg delte innlegget på Facebook, slo det meg at det var flere år siden jeg hadde kjørt Dagens helt-statuser jevnlig, slik jeg gjorde før. Derfor grep jeg muligheten til å ta opp igjen tradisjonen da jeg fikk spontant og uventet ekstraservice av ekspeditøren i områdets jernvarehandel og hans kamerat. Tenk at helt fremmede uoppfordret tilbyr seg å kjøre en 70 kg tung flatpakket grill ikke bare til døren, men helt opp på terrassen. Uten å ta betalt, eller forvente annet enn et takk..! Resultatet ble følgende status:

Da jeg postet innlegget regnet jeg ikke med annet enn at noen få nære venner og familie, samt en og annen perifer venn ville gi respons på det. Der tok jeg feil. Antall likes kan tyde på at folk begynner å gå lei av negative nyheter, folk som ikke gjør noe uten å ha en baktanke, eller bare for å pynte på imaget sitt. 

Dette fikk meg til å tenke, og foreta et “dagens helt”-søk på siden min. Følgende dukket umiddelbart opp, og viser at jeg pleide å takke for alt fra utilsiktet inspirasjon og effektiv behandling utført av fagmann til omsorgsfulle handlinger gjort bare for å hjelpe.

Jeg vil med dette erklære Dagens Helt for gjenåpnet – og oppfordrer samtidig deg som leser til å kopiere tankegangen. For hvis vi lærer oss å sette pris på de små tingene i livet, viser takknemlighet der det er på sin plass og uttrykker oss i hovedsak positivt, skal du ikke se bort fra at stadig flere vil utføre små og store gode gjerninger det er verdt å takke for.

Takk for oppmerksomheten.

 

#blogg #tankerangling #ladycarina #takknemlighet #dagenshelt #takk #hjelp #positivitet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg