Ukas Helter

“Hvordan får du det til..alle hjelper..hi hi..god sommer”, skrev Sol fra Drammen i en kommentar til innlegget Ukas Helter, postet på Facebook i går. Det lød som følger:

Ukas helter er Morten, en random kunde på Europris, Nøtterøy og Tor Morten – fordi de (uavhengig av hverandre) har sørget for at frysa er full av grillbare godsaker, båten vil komme seg på vannet, putekassa kom seg fra pallen inne i butikken og ut i bilen, og svenske-varer jeg var tom for ble handlet og levert på døra. Takk! 🤗

Jeg tviler ikke på at Sol spurte i beste mening, at hun unner meg alt godt og evner å glede seg på mine vegne. Samtidig stiller hun seg tydeligvis undrende til hva det er jeg gjør, som får både kjente og ukjente til å hjelpe meg. Noe sier meg at hun dessuten bare satt ord på noe flere undres over. Så hva gjør jeg egentlig?

Svaret er: alt og ingenting. Jeg tilbyr meg å hjelpe andre, ser folk for det de er og liker selv å glede venner, familie, bekjente og fremmede helt uten grunn. Jeg inviterer, engasjerer og bryr meg (ikke med, men om) mennesker generelt. Attpåtil – og her kommer antageligvis den viktigste delen av “hemmeligheten bak hjelpsomme mennesker” – så setter jeg veldig stor pris på hvert minste lille tegn på omsorg, vilje til å hjelpe og ønske om å glede som kommer min vei i retur. 

Så da Morten ga meg burgere han selv hadde fått, istedenfor å putte dem i egen fryser, var det antageligvis for å vise at han bryr seg om damas bestevenninne, som ikke har nølt med å invitere dem begge til alskens moro de siste årene. Da Tomo tilbød seg å handle på grensa, var det kanskje hans måte å takke meg for å ha tilbudt meg å handle for ham på IKEA for en stund tilbake? Kunden på Europris var muligens redd for at jeg ville hvelve varer over ham i mitt forsøk på å bære esken ut av butikken på egenhånd? 

Eller så hadde de alle rett og slett et genuint ønske om å glede noen – og det ble tilfeldigvis (og heldigvis, for min del) meg.

Jeg velger å tro det siste. Tar jeg feil, foretrekker jeg å være lykkelig uvitende. Helter kan det nemlig aldri bli for mange av.

Så takk for hjelpen og fortsett å glede, alle hjelpsomme fininger: You make my day <3

 

Dette bildet viser med all tydelighet verken Morten, ToMo eller en random dude på butikken. Men i mangel av andre illustrasjonsfoto valgte jeg et som viser undertegnede sist helg, sammen med to av de andre finingene jeg er så heldig å ha i livet mitt, nemlig Eileen og Mamsen – som også tilbyr seg å hjelpe og stiller opp for alle og enhver, uten å kreve annet enn et TAKK i retur. Lucky me! <3 

 

#blogg #tankerangling #ladycarina #dagenshelt #hjelpsomhet #finefolk #glede #hjelp #takknemlighet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg