Tønsberg vs Horten?

Jeg slutter aldri å bli forundret over enkelte menneskers behov for å presisere at de kjører den feteste bilen, har den kuleste mobilen, kjekkeste typen, mest interessante jobben og bor i den beste byen.

Spesielt det siste begynte jeg å legge merke til etter at jeg ble kjent med folk fra nabobyene. 

Som vaskekte Tønsberg-jente, vokste jeg opp nær sentrum og tråkket mine første år på Slottsfjellskolen. Vi var best, kulest og proppfulle av by-patriotisme. Vi anså Tønsberg for å være verdens navle og kunne ikke tenke oss noe bedre sted å bo.

Misforstå meg rett. Det var ikke slik at vi tenkte at hjembyen var så mye bedre enn den-og-den byen. Den var simpelthen bare det beste stedet vi kunne tenke oss å bo. De andre byene var sikkert fine å bo i de og. Vi trivdes bare best her. Ferdig snakka. 

For noen år siden drev Tønsbergs Blad og skrev om “bykampen” mellom Tønsberg og Sandefjord, og jeg tenkte hva er det de snakker om? I mine øyne kan ikke de to byene sammenlignes, da den ene er “småby med storby-mentalitet” mens den andre er “den flinkeste eleven i klassen”. Litt sånn super-classy, men – akk – så søvnig (sett med en vaskekte Tønsbergensers øyne). At innbyggerne skulle ha noe i mot hverandre, synes jeg var en helt absurd tanke. 

For 3-4 år siden begynte jeg å oppholde meg en del i Horten. Følgelig fikk jeg nye bekjentskap. Og stadig tok jeg meg i å måtte forsvare den fine byen min. For her var det meninger ute og gikk, må vite, og de var sterke. Den ene etter den andre begynte å legge ut om hvor mye bedre det er å bo i Horten enn i Tønsberg, så fort jeg sa hvor jeg kom fra. Merket jeg ikke også en liten holdningsendring mot meg som person, etter at jeg “avslørte” bostedet mitt, tro..? Slik virket det i hvert fall. Først så jeg humoren i det, men etterhvert blir det litt slitsomt å føle at du må forsvare hjemstedet ditt mot (det jeg oppfattet som) ubegrunnet kritikk. 

Etter snart 4 års fartstid som Hortensvenn, har jeg konkludert med følgende:

  • Dagens uteliv i Hortens minner om Tønsberg på 80- og 90-tallet

Med det mener jeg at bylivet Horten har å vise til, er slik vi opplevde det for 20-30 år siden i hjembyen min: var det folk ute på en fredag, var det dødt på lørdag – og vise versa. Det er heldigvis i ferd med å ta seg opp, og bare de siste årene har det skjedd masse positivt på den fronten. Eksempelvis Vervenfestivalen, 80-talls fester, Midtgardfestivalen, Horten øl- og matfestival og mer. Og folk stiller mer og mer opp! Dessverre ser det ut til at byen mister muligheten til å være målområde for Færder Seilasen til fordel for oss i nabobyen, men dette er noe selv vi Tønsbergensere synes er unaturlig og rart. Færder’n er Horten, og Horten blir amputert uten Færder’n – men de “høye herrer” har talt, og da blir det vel dessverre slik i fremtiden. R.I.P

 

disco ball
Licensed from: rorem / yayimages.com

 

  • Føler Hortens innbyggere at de står i skyggen av Tønsberg?

Angrep er tydeligvis beste forsvar, og er du fornøyd med det du har, har du heller ikke behov for å rakke andres valg ned. Derfor har jeg aldri skjønt hvorfor flere av de jeg har presentert meg for, har hatt så sterkt behov for å rakke ned på den fine byen min. Det er for mye folk der. For trangt. For stort. For ditt, og for datt. Jeg tenker at du ikke har behov for å rakke ned på andre hvis du er fornøyd med egen situasjon. Derav konklusjonen over. Ha meg unnskyldt hvis jeg tar feil.

 

  • Horten er en møkkete kommune

Dessverre i ordets rette forstand. En av de første tingene jeg la merke til da jeg tok meg en gåtur i nabobyens natur, var dessverre søppel. Overalt lå det plastikk, papp og metall. I veikanten, i skogen, i vannet. Forklaringen var at kommunen har dårlig råd. “Har ikke innbyggerne ansvarsfølelse?” husker jeg at jeg tenkte. I ettertid har jeg skjønt hvorfor turvennen min stusset over at jeg tok med meg søppel som lå langs ruta. Ingen andre gjorde jo det! Nå er vel ikke det vanlig praksis blant de fleste bysbarn jeg kjenner heller, men kanskje ville de også tatt affære dersom byen vår så slik ut? Er jeg i nærheten av en søppelkasse og ser søppel i nærheten, så plukker jeg det stort sett alltid opp. Det skal sies at det virker som om det offentlige renholdet er bedret betraktelig det siste året, og det er en hyggelig utvikling, for Horten kan skilte med flere nydelige naturperler, som Løvøya, Karjhohansvern, Borrevannet og Rørestrand – for å nevne noen.

 

Dumping ground for garbage
Licensed from: Ivonnewierink / yayimages.com

 

  • Bygdetrollet lever i beste velgående i nabobyen

Jeg mener ikke at Tønsberg er fri for sladder, for det er den ikke. Bevares. Men det er noe med mengden og måten det spres på som gjør at den fine nabobyen vår utmerker seg. Dette la jeg raskt merke til og har dessverre fått merke på kroppen. Halvsannheter krydres etter eget forgodtbefinnende og videreformidles med motsatt fortegn, gjerne pr telefon eller på Facebook, dersom man ikke har tid til å ta det over en kopp kaffe.
Jeg har opplevd å få en ironisk kommentar, som var humoristisk ment, fremstilt som arroganse og ondskap. At både kommentaren og dens sanne betydning lå lett tilgjengelig forklart i teskjeform, så ut til å gå samtlige hus forbi. Da tenker jeg at det er synd på mennesker som har kommet til et ståsted i livet der de mangler evnen til å se humoren selv i en så klar spøk. At det ble knagget på mottakerens livssituasjon gjør det bare mer absurd, med tanke på at vedkommende vet at jeg og den jeg kommenterte for befinner oss i nøyaktig samme situasjon. Men noen skal jo alltid ha det så mye verre enn andre, og da blir kanskje dette resultatet? I alle fall trist at man ikke kan være voksen nok til å ta det opp med den det gjelder slik at man unngår leie misforståelser. Det får være konklusjon god nok. 

 

Gossip
Licensed from: BDS / yayimages.com

Eller var det egentlig Janteloven jeg har merket effekten av? 

Du skal ikke tro du er noe.

Det er mulig jeg fremstår som ressurssterk utad. Og på sett og vis er jeg også det, men husk at det er noe i ethvert hjem, og at selv vi som velger å fokusere på det positive i livet, også har vårt å stri med. Det kan godt være at praktisering av Janteloven er den største forskjellen på de to byenes innbyggere anno 2016 – og grunnen til at enkelte sterke personligheter i nabobyen er så opptatt av å rakke ned på Tønsberg og dens innbyggere.

Ikke at Tønsberg var noe bedre i så måte for noen år siden. De siste par tiårene har det derimot blitt sett på som positivt at du er noe, får til noe og tør å stikke deg frem. Stå ut av massen. Ha baller. Men igjen: ingen regel uten unntak. Det er fortsatt flust av “negger” i byen min. Det er heldigvis bare et fåtall av dem i den store sammenhengen. Derfor har de liten gjennomslagskraft. Jeg har dessuten funnet noen virkelig flotte medmennesker i nabobyen Horten, som jeg liker godt og gjerne omgås – og som forhåpentligvis spør meg om det er noe de lurer på rundt min person, fremfor å ringe naboen 😉

Summa summarum er jeg glad jeg ble født i, oppdratt av og bor i sommerbyen Tønsberg, hvor vi til syvende og sist kan skryte av å ha gode naboer – både i sør, vest og nord!

 

  

#blogg #bykamp #tønsberg #sandefjord #horten 

2 kommentarer
    1. Wow! Du kan skrive! Jeg har selv oppvokst i Tønsberg, men gikk på videregående i Horten. Med mye fordommer og ovelegenhet dro jeg dit første skoledag og ble møtt av verdens hyggeligste mennesker. Fra dag en var vi som kom fra Tønsberg en slags trussel for alle de andre, men etterhvert gikk det seg til. Denne bykampen har holdt på i årevis, mine foreldre på 50 år husker at det var akkurat likt da de var unge. Jeg tror Horten-innbyggere alltid har fått måtte høre mye dritt om den lille, sladrebyen som verken har et uteliv eller mer enn en søndagsåpen butikk, og at både besteforeldre, barna dems og barna dems igjen blir lært opp til at Tønsberggensere er noen snobbete, sære mennesker som tror vi er best i alt. det er synd det er sånn, for begge byene har sine fine ting. Horten er kanskje ikke verdens navle, men er det en ting de har så er det imøtekommende og åpne mennesker, som virkelig tar alle imot med åpne armer. Det flagges i byen når det er fotballkamp på lystlunden, og alle smiler og hilser på hverandre når de møtes i matvarebutikken. Horten har en sjarm som Tønsberg mest sannsynlig aldri kommer til å få. Skulle ønske flere så det, og ikke bare dritten. Når det er sagt, jeg er en vaskeekte tønsberggenser selv, og det er ingen sted jeg heller vil bo enn der. De er kystperler begge to, både Horten og Tønsberg:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg