Moral, umoral eller dobbeltmoral?

Nå og da får jeg høre at jeg er moraliserende. Det kommer gjerne fra de som føler seg truffet av det jeg sier.

Selv om jeg føler at enkelte slenger ut slike påstander i et forsøk på angrep-er-beste-forsvar, tenker jeg selvsagt over hvorfor noen reagerer så sterkt på at jeg sier meninga mi?

Jeg prøver aldri å dytte egne verdier over på andre, selv om jeg nok uttrykker meg i overkant klart noen ganger. De som kjenner meg godt, vet at mitt behov for å lufte en tanke ikke betyr at jeg forventer at de skal mene som meg i retur.

Det er ikke alle som skjønner at liv og leven ikke trenger å gå hånd i hånd for at man skal kunne ha en mening om en sak. Selv om jeg uttrykker hva jeg mener er riktig og galt i en spesifikk sak, er det ikke nødvendigvis slik jeg klarer å forholde meg til (eller håndtere) den samme saken selv.

Så er det kanskje dobbeltmoral jeg er proppfull av, spør du deg kanskje? 

Til det får jeg si at min definisjon av dobbeltmoral er å si èn ting og gjøre noe annet. Fordømme noen for hva man gjør selv. Ja… det er sikkert mange flere varianter, men jeg tror jeg får frem poenget

I og med at jeg er åpen og ærlig angående hva jeg mener, står for og gjør, ser jeg ikke at det skal være noe problem å ytre en betraktning eller mening. Det jeg mener er riktig å gjøre, er med andre ord bare noe jeg streber etter å etterleve, ikke noe jeg påstår jeg lever etter… eller klarer å leve opp til.

See the difference?

Det morsomste jeg kan tenke meg, er å observere hvordan folk med langt større skjelett i eget skap enn folk flest ville tro fantes, moraliserer overfor de som gjør sitt beste. Eksemplene er mange, og jeg tror vi alle kjenner “han som…” eller “hun der”. 

Ett er sikkert:

 

Du må ha mye moral for å kunne utøve dobbeltmoral. 

 

Og slik går nu dagan…

 

 

Moral high ground.
Licensed from: 72soul / yayimages.com

 

 

#moral #dobbeltmoral #umoral #blogg #tankerangel 

11 kommentarer
    1. Moral er viktig. Jeg tror ikke det er uten grunn at ordene etikk og estetikk er så like.
      Folk som påstår de ikke har moral, at de ikke er dømmende, kunne like gjerne sagt at de synes alt er like pent. Det er ikke sant.
      I vår relativistiske samfunn er credoet at vi ikke skal dømme. Vi skal for ALL DEL ikke dømme. Hvorfor ikke?
      Jeg dømmer, men jeg dømmer meg selv like hardt som jeg dømmer andre.
      Folk som ikke dømmer, de er som runde muttere. Det kan ikke være godt. Å ikke ha hjørner. Å ikke ha meninger. Å ikke ha verdier.
      Jeg tror rett og slett ikke de snakker sant. Og snakker de sant, ja da synes jeg virkelig synd på dem.

    2. tanketromling: På noen områder i livet har vi tydeligvis temmelig lik oppfatning. Et ordtak jeg liker godt er “true friends stab you in the front”. DET er moral i mineøyne – og guts 😀

    3. tanketromling: Jeg definerer utroskap som alt som ikke tåler dagens lys og skjer bak partnerens rygg. Ergo vil alt man er ærlig om ikke kunne defineres som det – så sant ærligheten praktiseres i forkant av hendelsen. Da vil man jo i praksis ha akseptert handlingen ved å bli.

    4. Ja, men hva med økonomisk avhengighet? Greit å si: Kjære, jeg skal være utro i kveld. Det fritar ikke for skyld. Kvinnen er kanskje økonomisk avhengig. Eller så vil hun godta det pga. barna. Så det er ikkje enkelt detta her! 😀

    5. tanketromling: Kan si meg delvis enig, for et valg er noe man kun har når man har reelle muligheter å velge mellom. Men i dag har alle et valg – mellom å bli i begredelig rikdom, eller å bli velsignet (men) fattig. Vi kjøpslår vel hele tiden med vår toleranse i et forhold… should I stay or should I go *nynner* 🙂

    6. tanketromling: Hahaha du sier noe. Vel, vi godtar alle bare så mye som vi for øyeblikket føler at vi fortjener.. Deretter er genser’n nådd. Jeg liker det selvmotsigende mottoet “jeg går aldri over streken. Jeg skyver den bare foran meg”. Det må vel være selve definisjonen på flytende grenser? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg