Mote eller motløs?

Via Facebook kom jeg over Min Mote sin artikkel “Nå skal du ha sokker i høye hæler“. Selv uten å føle at jeg sitter på min høye hest, fikk det jeg leste meg til å steile av forskrekkelse!

Mener virkelig de høye-mote-herrer (som antageligvis aldri selv går i annet enn det som kan såles med noe mykt laget av gummi) at vi skal valse rundt med tennissokker tytende ut av de mest feminine pumpsa vi har? Hva pokker?!?

Mote. Motebildet. Moteslave. Moteløve. Motevisning. Damemote. Herremote. Barnemote. Bademote. Dyremote… ja, her setter vel bare fantasien grenser – men hva er egentlig mote?

Ifølge Wikipedia kommer ordet fra det franske mode, og betyr noe sånt som “rådende smak og stil, noe som er moderne, det siste“. Mode stammer igjen fra det latinske ordet modus som betyr måte. Wikipediaforfatteren mener at mote “handler om måten noe uttrykkes på eller den ytre formen det antar“.

Det jeg tenker en del over er hvorvidt dagens mote faktisk handler om å uttrykke seg, eller om det egentlig dreier seg om noe så  elementært som å følge flokken, la seg diktere og ha noe å skjule sitt dårlige selvbilde bak? For hvis de som følger moten, har funnet en måte å uttrykke seg på, betyr det da at vi som ikke følger moten ikke uttrykker oss via det vi går i? Blir ikke det for enkelt?

Tilbake til Wikipedia, så defineres det moderne og moteriktige somdet som følger den gjeldende moten i et samfunn eller miljø, uttrykker vanligvis god smak og stil i sin samtid“. Tror det er på tide med et nytt HALLO?!? Er sokker i høyhælte sko et uttrykk for god smak a la 2016? Nei, vet du hva. Det går jeg virkelig ikke med på.

Jeg skal ikke skryte på meg å ha greie på mote. Det kan mine barn skrive under på at jeg ikke har. Det jeg derimot vet, er at jeg vet hva jeg synes er fint og hva jeg synes er idiotisk. Sokker i pumps defineres som sistnevnte.

Så hvordan kan jeg overhodet uttale meg om mote, når jeg tydeligvis ikke er moteriktig selv?

La deg ikke lure. Jeg har faktisk vært skikkelig in og moteriktig en stund allerede. Ikke fordi jeg følger moten, men fordi motebildet går i intervaller på cirka 20-30 år.

Det vil si at jeg – som digger bukser med høyt liv (ikke fordi det er på moten, men fordi min egen kroppsfasong tilsier at det er mest behagelig og kledelig) er hip og in og helt i tråd med motebildet igjen – for 2. gang i livet. Hurra! 

At jeg mest sannsynlig er pensjonist neste gang det skjer, får så være…

Uansett ville jeg sagt meninga mi. Og den går ut på at jeg mener det er et langt større tegn på god smak å kle seg etter kroppen enn å kle kroppen etter andres smak!

Jeg avslutter derfor dette hjertesukket med å oppfordre alle om å følge egen smak fremfor andres, og å ha William Makepeace Thackeray sine kloke ord i bakhodet, når tvilen på egne avgjørelser melder seg:

“Mot går aldri av moten”

 

Sexy blonde woman with hands on her head
 Mote er ikke alltid noen spøk, og kan føre til mye frustrasjon for ei stakkars forvirra jente.


Licensed from: moodboard / yayimages.com

 

#blogg #mote #ladycarina #pumps #høyhæltesko

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg