Tradisjonsrik nissefest

Ingenting gir mer julestemning midt i førjulstria enn en skikkelig nissefest!

Da det var mindre enn en uke igjen til jul, inviterte jeg vennegjengen med familie og venner til nissefest.

Det har lenge vært en tradisjon i min families omgangskrets å møtes utkledd som nisser rett før jul, men da moder’n rundet 60 spurte hun så pent om jeg ville overta stafettpinnen. Siden da har de fleste av min mors venner falt fra, mens stadig flere av mine dukker opp, år etter år.

Det er 34 år siden jeg første gang kledde meg ut som nisse og møtte opp på en avsidesliggende kafè langs hovedveien for å spise juletallerken, ta lodd og få godtepose av nissen 2. søndag i advent.

Det eneste som er endret siden den gang er at vi nå møtes den søndagen som passer best, bytter gaver a la Secret Santa og at jeg ikke lenger får noe av nissen, men må se egne og andres unger få godtepose av nevnte rødkledde kar.

Nissen trosser snømangel og andre klimaendringer og dukker heldigvis opp hvert år. Noen år er han ikke like ivrig i tjenesten, men de siste årene har vi vært veldig heldige med årets utvalgte.

Han som fikk jobben denne gangen er i hvert fall sikret jobben så lenge han vil, for mer perfekt nisse skal du lete lenge etter (takk, Stener!). 

Når selv de på rundt 20 år insisterer på å få pakke og klem av den rødkledde karen, vet du at tradisjonen sitter godt 🙂

Som en liten pjokk på 6 år som jeg delte bord med sa, med en dyp rynke synlig i panna: “Det ER jo litt rart at nissen klarer å levere gaver til ALLE på hele jorda på bare ÈN dag, da?!?” Og så var diskusjonen i gang (til latter fra resten av tilhørerne rundt bordet).

Jeg vil oppfordre alle om å ta seg tid til å skape og nyte øyeblikk som dette i hverdagen. Finn et egnet sted, opprett et arrangement og inviter venner og familie! Det trenger ikke å koste stort. Det eneste “kleskravet” vi har er nisselue, alle kjøper egen mat, Secret Santa er frivillig, godteposene koster 30 kroner per stykke, og lokalene og kaffe får vi gratis av kafeen vi møtes på, som takk for over 30 års godt samarbeid.  

Og best av alt: det skaper tradisjoner, som igjen skaper gode minner – for livet.

God førjulstri, kjære leser.

 


Nissen fant jaggu meg frem i år også, til stor glede for både store og små..!
 

 

#blogg #jul #nisse #nissen #nissefest #fest #juletallerken #julemat #pakke #gave #cafè #middag #nisselue #moro #venner

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg