Tannlegeskrekk? Les dette!

Har du tannlegeskrekk og blir kortpustet bare ved tanken på å bestille en time? I så fall burde du lese videre.

Etter å ha pint meg igjennom reguleringstannlegens sadistiske utfoldelse som ung, er jeg kurert for enhver redsel jeg noensinne kan ha hatt overfor “normale” tannleger. Det eneste som gir meg hetta når det er på tide med årlig kontroll, er bedøvelse. Sprøytestikket plager meg ikke, men følelsen av å miste førlighet gir av en eller annen grunn denne jenta en smule panikk.

Siden redselen gjelder enhver situasjon som inkluderer bedøvelse, tør jeg derfor fortsatt å påstå at det ikke er selve tannlegen jeg er redd for. Heldigvis har jeg vært velsignet med null hull de siste årene. 

Etter at legene har klart å stoppe utviklingen av to celleendringer i livmorhalsen, fant malignt melanom i en mistenkelig føflekk og reddet meg fra å råtne på rot på grunn av kronisk borreliose, har jeg blitt smertelig klar over hvor viktig det er å ha helsa i behold og hvor fort ting kan endre seg i negativ retning hvis man ikke følger med. Av den grunn bestilte jeg time ved Nøtterøy Ultralydinstitutt rundt juletider i fjor. Og i dag var endelig dagen kommet.

Radiolog Geir Tveit ønsket meg velkommen og ba meg legge meg ned på benken så vi kunne starte. Han undersøkte deretter følgende områder og organer med ultralydapparatet:

  • Blodårene til hodet
  • Skjodlbrukkjertelen
  • Lymfene
  • Brystene
  • Armhulene
  • Leveren
  • Bukspyttkjertelen
  • Milten
  • Nyrene
  • Hovedpulsåren
  • Tarmene
  • Livmoren og eggstokkene
  • Lysken
  • Galleblæra

 

Processed with VSCO with g3 preset
Geir Tveit – her i kjent positur inne på Nøtterøy Ultralydinstitutt – tegnet og forklarte mens han gransket invollene mine inngående og fortalte meg noe svært interessant om tannleger…

Tveit kunne fortelle at veggen i halsens hovedåre til hodet så veldig bra ut. Den skal være tynn, og det var den heldigvis. Det gir redusert risiko for slag og blodpropp i hodet (HURRA!!!).

Lymfene mine så bra ut, galleblæra, nyrene og levra likeså (say what…? Ikke noe rødvinsavtrykk i dem?!?), milten var liten og fin og puppene mine… ja, altså… puppene mine ble definert som kompakte! Så har jeg hørt dèt og. Mindre enn en håndfull, mer enn en munnfull – altså akkurat passe, har jeg alltid sagt, men kompakte?!?

Den var ny.

Forklaringa var at de er uten fett og at selve vevet har en kompakt konsistens, som vil bestå til jeg dør. Ja, ja. dèt var jo gode nyheter for innehaveren av et edruelig C-cup-innhold 😉

Videre kunne han se at jeg hadde små cyster i skjoldbrukskjertelen, og siden flere i familien min har opplevd tull med den, spurte og grov jeg. De var visst ufarlige og mer vanlig å ha enn  uvanlig. Allikevel ble jeg sjokkert da han fortalte at kreft i skjoldbrukkjertelen har økt med 6 % årlig i nabolandet Sverige de siste årene – og at forskerne mener dette skyldes røntgenstrålene vi utsettes for hos tannlegen!

Fordi det jukses med bruk av “bly-smekka” vi alltid ble utstyrt med i gode, gamle dager, utsettes altså denne livsviktige kjertelen, som regulerer stoffskiftet vårt, for store doser røntgenstråler… som kan gi oss kreft.

“Og dette er det ingen som forteller oss?!?”, tenkte jeg sjokkert. Vel, NÅ er det noen som gjør det, så del for all del denne informasjonen videre, slik at de som sliter med uhelbredelig tannlegeskrekk kan trekke seg med æra i behold – og vi som er opptatt av både god tannhelse og resten av helsa, kan be tannlegen om å finne frem “smekka” ved neste anledning. 

Men dette innlegget handler altså ikke bare om tannlegeskrekk og en potensiell årsak til flere kreftformer. Det handler ikke minst om å ta helsa si på alvor.

Undersøkelsen jeg bestilte som privatperson, koster riktignok 1.600,-, men er verdt hver krone (og – PS – dette innlegget er på ingen måte sponset).

Du finner ut hvordan det står fatt med deg på den siden som ikke er synlig selv når vi vrenger sjela for noen. Du får muligheten til å oppdage om det er noe galt før symptomer får deg til å oppsøke fastlegen, og det er bra.

1.600,- er dessuten en rimelig forsikring for oss over 40, siden forskning dessverre viser at sjansen for å få sykdommer som for eksempel kreft, hjerteinfarkt og hjerneslag øker etter man er fylt 40 og 50 år.

Bedre føre var enn etter snar, med andre ord… også var det jo litt godt å få høre at “og her ser vi en livmorcyste som betyr at du fortsatt kan peke nese av overgangsalderen”.

I DIG YOU, MR TVEIT! :))

 

#blogg #ultralyd #nøtterøyultralydinstitutt #kreft #tannlegeskrekk #røntgen #undersøkelse #helse #bedreførevarennettersnar 

.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg