Med skråblikk på Sjøen For Alle 2017

Som ferskt medlem av blogg-teamet i ei båtgruppe på Facebook, var jeg så heldig å få tildelt gratisbillett til årets Sjøen For Alle.

Dermed fylte jeg ElFanten (min fantastiske elbil) til randen av venner og duret inn til Lillestrøm lørdag 25. mars, for å oppleve min aller første Båtmesse.

Jeg må innrømme at jeg som nybakt båteier ikke var på utkikk etter noe å kjøpe. Heldigvis, får’n si, når man så prisklassen de fleste utstilte herlighetene befant seg i. Det overrasket allikevel å finne biler utstilt på ei båtmesse, og selv om de også befant seg laaaangt utenfor min prisklasse, ble jeg et øyeblikk i tvil om jeg siklet mest på det ene eller det andre:


Dette synet gjorde meg usikker på om jeg skulle tørke sikkel etter å ha sett på bil eller båt..?

Noe annet enn plastic-fantastic var det heldigvis å hvile øynene på der inne. Blant annet denne personligheten, utstilt på standen som promoterte båtbygger-yrket:

Ro, ro, ro din båt… eller ikke. Jeg foretrekker nok motor, selv om dette ser aldri så sjarmerende ut.

Personlig tenker jeg at en båt med denne type baug kan være lurt for nybegynnere som meg:

Hadde min nyanskaffede GRP hatt en lignende baug-løsning, ville jeg nok følt meg tryggere den første tiden som rykende fersk båteier.

 

Noe av det jeg gledet meg til, var underholdningen. Vi sjekket først ut den magiske vannmusicalen “Alexx Alexxander og piratene”, som inneholdt både sang (med ALT for høy lyd!), vannakrobatikk og magi:


Alexx Alexxander i farta… beklager: i LUFTA – hvor han gjorde en god figur.

 

Deretter overvar vi standup-artistene Thomas Leikvoll og Sigrid Bonde Tusvik, og foredraget til verdens eneste kvinnelige formel1-båtfører, Marit Strømøy.

Leikvoll var etter eget utsagn så uerfaren med å vitse foran edruelige publikummere at han brukte det som unnskyldning for en seanse som ble noe mer flat enn moro.

Marit Strømøy holdt derimot et veldig interessant foredrag, tydelig inspirert av sitt engasjement for kvinner som likestilte båtførere, mens Sigrid Bonde Tusvik må ha gått feil… i beste fall. Der har nok arrangørene skivebommet ikke så rent lite (for å si det pent), for selv med Tusvik som favoritt-komiker, var jeg lettet da den heller pinlige seansen var over.

 

Leikvoll glimtet til med en artig historie om tidenes beste båthandel, for en heldig finn-kjøper, men hadde ellers lite interessant å formidle.

 

Bonde Tusvik bablet i vei om hvor fantastisk det er at menn har fått elektrisk barberhøvel, uten at noen så humoren i det. Ellers gikk det i hvor lite hun visste om båter og livet på sjøen – før hun avrundet med en pinlig lang og intetsigende avskjed… huff og hu. Dette oste dårlig forberedelse av hun jeg gledet meg mest til å høre.

Marit Strømøy fra Sandefjord, toppet ikke bare pallen i et båtrace. Hun gjorde definitivt også best figur av underholderne på Sjøen For Alle 2017. Respekt.

 

Etter underholdningen tok vi en ny runde i hallene, og fant følgende artige sak som fikk oss til å dra på smilebåndet:

Noen satser på solcelle-teknologi, mens andre går for den hånddrevne varianten, når det gjelder å komme seg fra A til B uten å forurense..!
 

Utover det, endte jeg opp med følgende ønsker øverst på årets julegaveliste – selv om jeg ser at de begge er urealistiske, hver på sitt vis:

 

Kanskje en liiiten smule for stor til å passe 14-foteren min..? Men vakker var den uansett. DET ska’n ha! Og det ER lov til å drømme 🙂

 

Selv om den er laget med tanke på å vise kunder utforming og materialløsninger, har visstnok denne lille saken (som fås kjøpt for 5 lapper), slått an blant båtfolket. Ikke fordi den er egnet som redningsfartøy eller noe annet på vannet for den saks skyld, men fordi den kan bli en superkul isbalje på terrassen en varm soldag. Og undertegnede falt selvfølgelig totalt for ideen. VIL HA! 🙂

 

Så har man altså besøkt Sjøen For Alle. Som en ikke helt A4-jente la jeg nok merke til andre ting enn en mann på 50+ ville gjort, men det ser jeg bare på som en fordel. Mangfold er positivt og alt blir kjedelig hvis det går flere enn 12 av det på dusinet.

Dessuten lærte jeg meg en dyr lekse, og det er at jeg aldri mer skal kjøpe en neve fylte oliven på ei messe, for det kostet meg mer enn billetten og bilturen til sammen!

 

 

 

#blogg #sjøenforalle #båt #messe #utstilling #Tusvik #Leikvoll #Strømøy #standup #foredrag #båtrace #lillestrøm
 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg