Godt voksen dame og nybakt båteier – en kombinasjon som holder vann?

Jeg er jente. Jeg er i 40-årene. Jeg kan ingenting om båt. Jeg kjenner så vidt til sjøvettreglene. Jeg er svak i klypa, har dårlig rygg og elendig balanse. For en stund siden kjøpte jeg meg min første dugelige båt.

Fineste Valentina – min vakre stolthet og store kjærlighet.

I min iver etter å bli en av båtfolket, sto jeg på venteliste ved den lokale båthavna i 11 år før jeg ble lykkelig eier av egen innskuddsplass. Dermed skaffet jeg meg båt, som i ren gledesrus ble døpt LykkeLi.

Dessverre viste det seg å bli en heller Ulykkelig affære, da selger holdt tett om to hull i skroget. Da sier det seg selv at båten han solgte meg ikke var like tett som ham etter kort tid på vannet.

Min tilmålte tid med Lykke-Li endte dermed etter en runde hos Forbrukerrådet, med påfølgende behandling i Forbrukertvistutvalget. Resultatet ble heving av salget og et par års avbrekk i båtdrømmen. 

To år senere var jeg atter på jakt etter noe å fylle båtplassen og dagene med, og da jeg ramlet over Valentina på Finn, sto jubelen atter i taket. Min eneste bekymring dreide seg om hvorvidt denne balja holdt mål?

Etter påskas vellykkede sjøsetting, kunne jeg puste litt lettere. Mini-turen vi tok viste at den i det minste startet som den skulle og lystret spakenes kommandoer – men i dag skulle både den og jeg igjennom selve ildprøven. Kom alt til å fungere og ville jeg være i stand til å komme meg utpå uten hjelp?

Full av iver etter å teste ut fineste Valentina, sitter jeg forventningsfull og glad bak spakene på vei ut av havna.

Mini-me fikk prøve seg som “copilot” langs ruta, og fylte rollen med stor iver og nyttig lokalkunnskap.

Vi pakket en kjølebag med litt mat og drikke og bestemte oss for å ta en liten tur til nærmeste øy for å øve på å legge til longside, men endret planene i et innfall av eventyrlyst og fant plutselig ut at det var lurt å teste den skikkelig. Dermed ble det Nøtterøy rundt istedenfor.

Turen gikk først inn byfjorden og forbi den fine brygga byen vår har å by på.

veldig varmt var det ikke, og da vi nærmet oss Kaldnes, lot vinden oss merke at den var tilstede. Da gjaldt det å kle seg godt – noe vi dessverre ikke hadde gjort…

Etter å ha fosset gjennom Vestfjorden, passerte vi Vrengensundet for å kunne handle is (!) på Kiwi Kjøpmannskjær. Er det “sommer”, så er det sommer..!

Etter tre og en halv time var det to kalde, men superfornøyde jenter som endelig var tilbake i båthavna, der Valentina er så heldig å få ligge både resten av denne sommeren og alle fremtidige båtsesonger.

Snakk om velykket jomfrutur!

Det føltes som en personlig seier. Utfordringer jeg har med skrotten Gud tildelte meg en dag han må ha vært full av galgenhumor, har nemlig gjort at jeg slettes ikke var sikker på at jeg ville klare å håndtere en båt på egenhånd. 

Et langt liv som menneskelig fender ombord i båter jeg visselig var medeier av, men tydeligvis ikke fikk være med å regjere bak spakene på, har gjort at jeg knapt visste fram og tilbake på en båt. (Litt overdrivelse får tilskrives forfatterens behov for kunstnerisk frihet, men så veldig langt unna sannheten er det faktisk ikke) 😉

Heldigvis slo “pippi-genene” mine til. Du vet, de som sier; “Det har jeg aldri forsøkt, så det klarer jeg sikkert!”

Dermed tok jeg sjansen, og er uendelig glad for det nå – for denne sommer’n kommer til å bli den beste jeg har hatt på årevis!

(Historien fortsetter under bildet)

En superhappy rufsetufse av en “lady”, etter en særdeles vellykket jomfrutur.

Jeg håper dette kan være til inspirasjon for andre jenter, for kan jeg – så kan du.

De timene jeg lå utslått på sofaen etter nesten 4 timer utpå, var så absolutt verdt seiersfølelsen det gir å mestre noe du var redd du ikke ville klare. Gleden av å føle seg ung og fri – selv om man er 46 år og bundet på hender og føtter – er helt ubeskrivelig og anbefales på det sterkeste!

Så kast alle unnskyldninger overbord, kjære medsøstre, og bli båteier med vetorett og fast plass bak spakene! Det gir nyvunnen selvtillit – og med “happy wife, happy life” i tankene, kan det være at en og annen partner også vil tjene på det – om enn mer indirekte…

God båtsommer!

 

 

#blogg #åretsførstebåttur #båt #båttur #damerpåvannet #sjø #sjøen

5 kommentarer
    1. Takk for det (siste) 😉 Når det gjelder det første, vil jeg nok ikke tabbe meg noe mindre ut enn en mann, men øvelse gjør som kjent mester 🙂 Det er tydeligvis aldri for sent å hoppe i hav… eh… DET, så denne sommeren får båtfolk i området bare forberede seg på å ha denne lett aldrende rufsetufsa rasende rundt i det flotte mini-skipet sitt??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg