Dominerende eller Sterk?

Jeg vet hva jeg vil, og står på til "the bitter end" når jeg først har bestemt meg for noe. Ergo ynder enkelte å kalle meg dominant.

Jeg streber alltid etter å være lydhør for andres meninger og følelser, før avgjørelser som påvirker dem tas. Attpåtil reagerer jeg sterkt på urettferdighet. Jeg har derfor aldri skjønt hvorfor noen på død og liv prøver å gi meg egenskaper jeg tar avstand fra!?

En dominant egoist vil vel ikke strebe etter å tekkes de rundt seg? 

Men det er klart… når “bullshit-alarmen” går, handler jeg heller etter egen overbevisning enn å krype for tullebukker, og det faller selvfølgelig ikke i god jord hos alle. Spesielt ikke hos et virkelig dominerende menneske, som ironisk nok vil føle seg truet av en sterk personlighet som min. For det har jeg garantert.

Jeg tar avgjørelser jeg mener er riktige, selv om jeg vet det ikke vil gjøre meg populær. Jeg tar de jeg oppfatter som svake i forsvar og taler de sjenertes sak uten å mukke. Attpåtil takler jeg pepperet som kommer etter en upopulær (men i mine øyne antageligvis nødvendig) avgjørelse, med rak rygg og et smil.

Det kan tydeligvis virke provoserende på enkelte. Og da tenker jeg igjen på om det bare er de virkelig dominante som lar seg skremme nok til at de gir meg sine egenskaper, i beste ‘angrep er beste forsvar’-stil (projisering)?

En sterk personlighet vil nemlig ikke føle seg truet i møte med en likesinnet, men se på det som en befrielse å oppdage at det finnes flere dønn ærlige, “rett frem”-mennesker der ute.

Etter å ha lest artikkelen 7 signs you have a ‘strong’, intimidating personality, innser jeg nemlig at det mest sannsynlig er de som kaller "sånne som meg" dominerende, er de som har en tendens til å ville ha viljen sin selv, uavhengig av hvordan det påvirker  andre.

Det er klart… er jeg egentlig bare en “dominerende drittkjerring”, har jeg antageligvis ikke selvinnsikt til å se det selv. Men med tanke på at jeg alltid tenker på “the greater good” og fellesskapets beste, føler jeg meg faktisk sterk nok i troen på meg selv til å forkaste den teorien.

Så får heller andre gjøre seg opp sin mening, og gjerne også stå for den. Dét er nemlig bare positivt i en person med sterk personlighet sine øyne!

Ha en flott uke, der hensynet til andre spiller en rolle – uten at du må la det gå utover din egen integritet.

#blogg #tankerangling #dominerende #hensyn #sterk #teori

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg