Hvorfor jeg spiser sjokolade hver dag med verdens beste samvittighet!

Like sikkert som at det går mot vår, er det at nevnte årstid fører med seg et gradvis økende pollenslipp, og at dette gjør tilværelsen uutholdelig for allergikere flest.

Våren – her illustrert ved et flott, misteltein-befengt tre fra Horten

For 9 år siden ville synet av spirende krokus og søte “puselabber” gjort meg nervøs, og fått meg til å innse at årets innesesong er i anmarsj for oss pollenallergikere. Nå gjør det bare at jeg gleder meg til å kunne sitte ute på terrassen og nyte solas varmende stråler, mens jeg trekker inn duften av vår. Attpåtil uten å nyse, bli tett i nesa eller klø i øynene – selv om jeg er umedisinert. Hvordan det er mulig, skal jeg fortelle deg nå.

Tilfeldigheter gjorde nemlig at jeg fant min helt egen og høyst spesielle “kur”. Løsningen jeg fant har ikke fjernet allergien, men holder de verste symptomene i sjakk – og for en som har vært nødt til å se naturen våkne til liv fra innsiden av stuevinduet i 20 år, føles det som et aldri så lite mirakel.

Men hva er det som virker for meg og hvordan kom jeg fram til den konklusjonen?

Rett før jeg skulle i gang med en ett år lang antibiotikakur mot kronisk borreliose tidlig i 2010, ble jeg tipset om en sjokolade laget av kaldpresset kakao. Siden den har så høyt innehold av antioksidanter (3 biter fyller kravet til Superfood – dvs et daglig ORAC-inntak på minimum 100.000), var sjansen stor for at det kunne dempe den negative effekten fra nervotoksinene bakteriene frigir når de dør.

På tross av at prisen på slike høykvalitets-varer ofte er høy, tok jeg sjansen – og kjøpte en boks med et månedsforbruk av deilig, velsmakende mørk sjokolade.

Til min overraskelse viste det seg at det ikke bare dempet effekten av den antibiotika-relaterte herxheimers reaction, men også holdt kontinuerlig nysing, rennende nese og kløende øyne i sjakk – tross et intenst pollenslipp og det faktum at jeg gikk våren i møte uten allergmedisiner i kroppen for første gang på 20 år…!

Det mange sliter med å tro, er at dette skyldes et daglig inntak av 3 biter kaldpresset mørk sjokolade, men slik er det faktisk. Og etter å ha testet hvordan jeg reagerer på vårens intense pollenslipp uten nevnte inntak ved et par anledninger, er jeg overbevist om at endringen ene og alene skyldes de enorme dosene antioksidanter sjokoladen gir.

Allergien min er ironisk nok ikke blitt bedre med årene. Tvert imot fikk jeg stadfestet en forverring da jeg ble re-testet i 2013. Allikevel klarer jeg meg altså langt bedre nå enn alle de årene jeg proppet kroppen full av antihistaminer, kortison, øyedråper og nesespray.

Er det placeboeffekten som slår til? Mulig. I så fall er jeg imponert over min egen evne til å overstyre kroppens naturlige reaksjoner… og tenker at det uansett ikke spiller noen rolle hva bedringen skyldes, så lenge det gjør at jeg kan sitte ute i sola midt i den verste pollensesongen og nyte deilig sjokolade med verdens beste samvittighet!

Ha en fortsatt god og solrik vår!

Min allierte i krigen mot pollenallergi er noe så banalt og deilig som sjokolade *lykke*

 

#blogg #tankerangling #ladycarina #pollen #allergi #pollenallergi #vår #kur #sjokolade #sol #mirakelkur #placebo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg