Allergifremkallende munnbind?

TV2 Nyhetene advarer oss i dag mot plager forårsaket av munnbind (klikk her for å lese saken). Det er spesielt øyeplager som går igjen, og legene mener de som sliter med tørre øyne er mer utsatt enn andre. Men er det så enkelt?  

 

Munnbindkledde mennesker er blitt et vanlig syn den siste tiden.

 

I november hadde jeg første dag i en jobb som innebærer kundebesøk. Firmaets rutiner pålegger oss å bruke munnbind under kundebesøk. Ikke fordi det er påbudt, men for å vise kundene at vi tar ansvar.

Under opplæringen fikk jeg utdelt kirurgiske munnbind, men stusset da jeg fikk en akutt allergisk reaksjon etter en times bruk. Jeg har egne munnbind hjemme, som er benyttet i langt lenger tidsintervall enn dette uten problem. Nå kom det snørr i strie strømmer, jeg nøs og nøs og klødde heftig i øynene. Ikke spesielt populært å entre et resepsjonsområde slik i disse tider, uansett årsak.

Først trodde jeg det kunne skyldes at jeg var litt småstressa på første dag i ny jobb. Dessuten hadde jeg sovet lite natten før. Immunforsvaret har som kjent en tendens til å slå litt krøll på seg i slike situasjoner.

Det var helg mellom første og andre opplæringsrunde. Den ble blant annet benyttet til å handle. Jeg brukte da egne munnbind uten å oppleve ubehag av noe slag. Overraskelsen ble derfor stor da allergi-reaksjonen gjentok seg under neste opplæringsrunde – denne gang umiddelbart.

For å være sikker på at det ikke var noe annet jeg reagerte på, tok jeg med mine egne munnbind neste gang jeg jobbet. Da gikk det helt fint. I ettertid har det vist seg at vedkommende som lærte meg opp også fikk hudreaksjoner etter å ha brukt de kirurgiske munnbinda.

Dette fikk meg til å lure på hvilke stoffer/midler de kirurgiske munnbinda inneholder? De var av samme type som selges i landets apotek, mens mine er medisinske munnbind kjøpt for en høyst overkommelig pris fra munnbindtilalle.no (og nei, jeg får ikke et øre for å skrive dette – for de som måtte lure på det).

Tipset mitt er å prøve seg frem. Kanskje er det ikke munnbind generelt du reagerer på, men et spesifikt merke? Jeg vet i hvert fall at jeg vil holde meg til det merket jeg har, og som jeg vet fungerer for meg.

Lykke til i jakten.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg