Cash is king!

Har du tenkt over effekten av å betale med kontanter?

Cash is King! Eller..?

Etter at jeg fikk en pen slant i gave til jul, har jeg har gått rundt med kontanter i lommeboken. Jeg tenkte at de ville få bein å gå på, da pengepungen tradisjonelt sett pleier å være kronisk tom rett over nyttår. Slik har det ikke blitt.

Selv om jeg donerte et helt ukesbudsjett til et trengende avkom rett over nyttår, og har deltatt på et knippe festligheter de tre siste ukene, har jeg brukt mindre penger enn jeg vanligvis gjør iløpet av en så lang periode. Hvordan kan det ha seg?

En av grunnene er antageligvis at jeg har kjørt prosjekt “Godt Hvitt År!” (klikk på teksten for å gå til innleggene) siden 1. januar. Det går ut på at jeg har satt bremsen på et alkoholinntak som var i ferd med å komme ut av kontroll, ved å kjøre en klin hvit måned først, før jeg deretter vil regulere drikkingen strengt de neste månedene. Klar det merkes når man ikke kjøper vin og øl i dyre dommer hver eneste uke!

En annen, og vel så viktig årsak i disse januar-salg-tider, er at jeg valgte å putte pengegaven i safen og fylle opp lommeboka ved behov. Det å se hvor mye jeg bruker og hva jeg har igjen på den måten, gjør at jeg tenker meg om to ganger når jeg har lyst til å skeie ut, fremfor å dra kortet uten å skjenke saldoen så mange tankene.

Det overrasker meg egentlig ikke at bruken av papirlapper og mynter gjør meg mer bevisst, men at det skulle gi store utslag på lommebokas tykkelse, så jeg ikke for meg. Det eneste negative jeg kan se med dette, er at jeg taper trumf-poeng og prosentene som følger Æ-appen. Ja, også må jeg selvfølgelig planlegge større kjøp bedre, siden jeg ikke ønsker å gå rundt med større beløp på meg.

Jeg vurderer derfor hvorvidt jeg skal fortsette å benytte kontanter fremfor kort fortløpende. Så får tiden vise om effekten bare er fobigående, eller for effektiv til å gå bort fra.

Smaken av penger er ikke å forakte …

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg