En smakfull erfaring, eller en erfaring med bismak?

Tilbake i bilen var jeg mer spent på innholdets kvalitet enn kvantitet, etter å ha plukket opp min første pose fra Too Good To Go på en lokal bensinstasjon.

Forundringsposen ble bestilt og betalt i Too Good To Go-appen dagen før, etter tips fra ei veninne. Nå sto den hemmelighetsfull og innbydende på passasjersetet;

Jeg skulle videre på kaffebesøk og hadde gitt beskjed om at det kom mat på bordet, men at jeg ikke ante hvilke retter som ville bli servert. Da jeg kom frem snek jeg til meg en liiiten titt, sånn bare for å forsikre meg om at det gikk an å sette posens innhold på bordet uten å skjemmes. Jeg ble ikke skuffet, da dette viste seg å skulle bli dagens lunsj:

Et raskt overblikk tilsa at jeg hadde fått 1 baguett med roastbiff og remulade, 3 skiver brød med henholdsvis skinke, ost og kokt egg, 1 supergul bolle med rosiner og et beger med fruktsalat – for bare 39 kroner..!

Ikke rart at tennene løp i vann, da herligheten sto ferdig dandert, klar til å bli fortært av to sultne ganer;

Tanken bak Too Good To Go er å minske matsvinn. Dette skjer i samarbeid med kafeer, restauranter, hotellkjøkken, dagligvarebutikker, bensinstasjoner og lignende steder, som tilbyr bevisste forbrukere overskuddsmat til en rimelig penge, fremfor å la spiselig mat gå i søpla.

Supert konsept, men holder det mål?

Appen virket litt rotete å finne frem i til å begynne med. Et pluss er det at den lar deg lagre favorittsteder og varsler om at det nærmer seg hentetid for det du har kjøpt, tipser deg om at det fortsatt er mat tilgjengelig på et å favorittstedene dine og lignende.

Men det viktigste er innholdet.

Jeg sitter igjen med en ambivalent erfaring etter mitt første møte med Too Good To Go. Alt i posen så riktignok delikat og godt ut, men dessverre holdt en drøy tredjedel av innholdet ikke mål, selv om “best før”-datoen tilsa at det skulle kunne spises samme dag.

Baguetten var superfersk og god, bolla og frukten helt greie, mens alle brødskivene ble stående urørt etter at første bit ble spyttet ut. Skivene var fuktige – på grensen til vasne – og pålegget smakte en blanding mellom gummidekk og parafin. Hva det skyldtes og om det var bedervet, aner jeg ikke, men ned svelget kom det i hvert fall ikke.

Kort oppsummert sitter jeg igjen med følgende erfaring:

  • Enkelt å registrere seg og finne frem i appen, dersom man har en smule teknisk innsikt
  • Posen inneholdt masse mat for en rimelig penge – og ble fortsatt rimeligere enn fullpris selv etter fratrekk for maten det ikke fristet å innta
  • Beundringsverdig at noen klarer å fremme miljøtiltak samtidig som de øker landets brutto nasjonalprodukt
  • Det gir en god følelse å kunne være råflott – uten å måtte belaste miljøet eller lommeboka  unødvendig mye

Jeg gir derfor Too Good To Go terningkast 4 – og en ny sjanse til å overbevise meg neste gang jeg fyser på noe smakfullt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg