Godt Hvitt År! 1. januar: “Sagt er sagt”

Heeelt sant”, proklamerte jeg med et selvsikkert smil, samtidig som jeg forsøkte å ignorere ansiktsuttrykkene til de andre gjestene rundt langbordet, som alt for tydelig viste at de ikke kjøpte det jeg akkurat hadde sagt.

De siste årene har det blitt servert rødt i glasset ved stadig flere anledninger. Resultatet er at jeg lenge har tenkt at det er på tide å redusere alkoholinntaket radikalt, og etter en særdeles fuktig førjul og romjul – med konstant “kos” – ble avgjørelsen tatt; Nok var nok, og nå skulle jeg ha en hvit måned!

Det var altså årets nyttårsforsett jeg hadde presentert, og som fikk flere av gjestene til å se vantro på meg, mens de ristet leende på hodet – bare minutter før 2018 gikk ut på dato.

Det å sette ord på tankene i vitners nærvær var en bevisst strategi, slik at jeg ikke skal kunne tenke at det ikke er så farlig å ta bare et lite glass nå og da, når angeren kommer snikende i hyggelig lag. Noe den definitivt vil gjøre.

For å gjøre det enda mer offentlig, inviteres du med dette til å følge historien om min hvite måned, som startet i dag morges, og som etter planen skal vare ut januar måned – om ikke lenger. For hvem vet: kanskje jeg liker følelsen av å ha kontroll over skrotten og slippe lang taxikø og kostbar transport hjem så godt at jeg blir avholds..?

Akkurat den tanken føler selv jeg er besynderlig å forholde meg til.  Men hvem vet? Mirakler er som kjent ikke umulig. De tar gjerne bare litt lenger tid – og det eneste som står mellom meg og målet er tid. I mellomtiden trøster jeg meg med artikler à la: 7 gode grunner til å ta en “hvit måned”.

Godt hvitt år!

 

På nyttårsfest i gode venners lag – med god mat og drikke – ble avgjørelsen tatt. Nå er det opp til meg å stå for det jeg har sagt. 

6 kommentarer
    1. Dette fikser du Carina! Og det vet jeg fordi du har en vilje av stål og er egenrådig så det rekker 😉
      Når året krabber mot mars « feirer» jeg 4-års totalavhold og som du sier – det går sport i det.
      Utfordringen var ferie i California der min yndlingsdrue Zinfandel dyrkes, men jaggu gikk det også uten inntak av edle dråper!
      Stå på og lykke til! Jeg heier på deg! 👏

    2. Heia Carina

      Visste ikke at du skrev blogg, gøy, så skal følge etter.
      Interresant, og originalt forsett..interresant allfall.
      Du vil nok finne mange grunner til å la flaska stå igjen på Polet, helt klart, som med alt, så gjelder; det er aldri så galt at det ikke er godt for noe, for alt, også alkohol.
      Det at du ser det går misbruk over bruken er fungerende selvinnsikt, så en hvit måned vil nok sette disiplinen din på sin plass.
      Noe som trengs i februar, hva skjer da ja? Det er tydelig at du liker det røde glasset, og at det fordi det er gøy, ikke fordi du egentlig er trist på innsiden? Jeg personlig, mener for og om meg selv, at det er en syn å ikke forsterke en glede med et glass. Jeg mener såklart ikke å drikke for hvert smil, men en feiring av noe bra, som feks å vinne i Lotto. Det går ikke i mengden eller hyppigheten, det går i sinnet, tenker enn feiring før, eller etter, alkoholen? Jeg ser du som har vært avholds i 4 år, gratulerer først og fremst, men har du ikke lyst å fortsette å trene den muskelen du har gjort sterk, ved å nyte et glass, eller flask og stoppe med like stor kraft du har utvist i 4 år? Gjør muskelen smidig også, ved å kun bli fin som jeg regner med du liker å bli, ikke full, det er noe annet. Jeg bruker en flaske en kveld for å åpne sinnet, senke skuldrene og spise noe god mat.

      Alle har sin mening, men det er kun en oppskrift for hver av oss, og hva du enn vi gjør, så gjør det vi Vil.

      Godt Nytt år Alle sammen…

      1. Takk for tilbakemeldingen, Kim-Johnny.

        Jeg har ikke vært “avholds” lenger enn siden 1. januar i år, og har ikke planer om å være det lenger enn ut måneden.

        Går m.a.o bare for en hvit måned, med det for øyet at alkoholen skal begrenses til spesielle anledninger (som bursdagen min i februar) utover det 😉

        Hyggelig å høre fra deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg