Godt Nytt År! 31. januar: “Målstreken er innen rekkevidde”

Dagen før dagen befinner målet seg rett rundt hjørnet.

Jeg har nok gitt uttrykk for at det er en stor sak å skulle holde seg unna alkohol en hel måned, men sannheten er at det har vært veldig deilig med et laaangt og godt pusterom fra lettere beruselse, fyll og alskens varianter av dagen derpå.

Jeg har holdt meg edru på julefest med venner, julebord med kolleger, 30-års lag for et familiemedlem og hjemmehygge med Eldsteklonen. Alt i løpet av januar måned – for ikke pokker om jeg ville la dette påvirke sosiallivet mitt!

Det har selvsagt hatt en effekt, men på en god måte. Ikke har jeg delt en flaske vin meg noen midt i uka. Ikke har jeg “kjededrukket” en fredag eller lørdag jeg ikke har hatt noe på tapetet. Ikke har jeg vært sliten hele lørdager og søndager etter å ha vært ute dagen før, og ukurante vakter på jobb har vært helt ok – for en som er kjørbar til enhver tid.

Jeg har funnet ut at det finnes alkoholfri hvitvin, “boblis” og øl som er helt på høyde med de alkoholholdige variantene smaksmessig. Jeg har handlet alkoholfritt på Systembolaget og på Nordby Supermarked! Hvem skulle trodd at det noensinne ville skje for bare en måned siden?!?

Det har som du skjønner blitt en “harrytur” (eller to) i løpet av perioden, selv om jeg verken røyker, snuser eller har drukket på er stund. De to førstnevnte vil jeg med glede fortsette å holde meg unna, men jeg er jo ikke helt dum heller – så kvota ble selvsagt tatt med over grensa. Ergo har jeg nok å hygge meg med fremover, hvis jeg vil dét.

I morgen er dagen jeg har ventet på i 30 dager her, nemlig 1. februar. Jeg tenkte først at jeg burde tilføye et endelig i den setningen, men så innså jeg at det ikke er riktig beskrivelse av følelsen jeg sitter med.

Det at prosjekt Godt Hvitt År går mot slutten føles ambivalent. Etter en periode hvor jeg var var trøtt, trøtt og atter trøtt, har jeg de siste ukene merket at energien er på vei tilbake. Det skjedde omtrent midtveis og har vedvart i så stor grad at jeg har gått fra å være en reell sofagris, til å trene yoga, svømming, roing og vekter inntil 3 ganger i uka – på toppen av at jeg orker å jobbe flere vakter enn tidligere.

Med tanke på at jeg er litt enten/eller – i den forstand at jeg lett ender opp med å skeie skikkelig ut når jeg først tillater meg selv å bli slepphendt – så er jeg redd for å falle tilbake til det gamle mønsteret med “lördag hela veckan lång”.

Boden er full av alkohol. Lysten til å konsumere det er tilstede, om enn ikke i så stor grad som først fryktet. Kropp og sjel liker tydeligvis de tiltakene jeg har utsatt meg selv for de siste fire ukene, og jeg er mer bevisst på når og hvor (mye) jeg burde konsumere fremover.

I morgen kan det nok være at jeg tar meg et liiite glass til maten uavhengig av selskapet – men “Big Joe” vil jeg gå inn for å spare til spesielle anledninger heretter!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg