“Hvordan klarer du å sitte ute midt i pollensesongen uten å nyse, når du ikke bruker medisiner lenger, Carina???”

Det spørsmålet kommer gjerne når jeg forteller at jeg er allergimedisin-fri på tiende året, men allikevel er i stand til å sitte ute og kose meg midt i pollensesongen, uten symptomer.

Jeg fikk påvist pollenallergi da jeg var 19 år. De neste 20 årene utviklet årstiden (jeg tidligere alltid elsket) seg til å bli et mareritt av kløe, nys, snørr og fatigue.

Etterhvert ble også timotei, burot og hundepels en del av nei-listen. Plagene oppsto dermed ikke bare på våren, men varte fra slutten av mars og til langt utpå senhøsten – samt året rundt når jeg måtte omgås våre firbente venner.

Fortvilelsen var stor, og alle som har opplevd det samme, vet hvor depressivt det er å måtte ta til takke med å observere naturens eksplosjon av lukt og farger fra innsiden av stuevinduene, fremfor å kunne oppleve det på kroppen fra utsiden.

Rett før jeg rundet 39, ble jeg tipset om et produkt av en tidligere sykepleier. Hun hadde sett seg lei av symptombehandlingen helsevesenet driver med, og ønsket heller å jobbe med forebygging som gjør kroppen i stand til å reparere seg selv. Produktet hun introduserte, mente hun hadde potensiale til å styrke kroppens immunforsvar på grunn av dets høye innhold av antioksidanter.

Det hun sa hørtes logisk ut, men da hun viste meg “mirakelproduktet” hun påsto kunne være roten til alt godt, satt jeg bare og måpte og lurte på om hun ikke bare trodde på dette, men også på julenissen – for dette kunne da ikke være mulig!?!

Produktet hun viste meg var nemlig dette:

 

Sjokolade som helsekost – for godt til å være sant, eller godt på alle måter?

 

Helt riktig: her satt en erfaren sykepleier foran meg og oppfordret meg til å spise meg sunn på sjokolade!

Skit au, tenkte jeg, etter å ha smakt på en. Om det ikke helper på noen av plagene mine, vil det definitivt hjelpe på humøret! Dermed bestilte jeg min første boks med Xocai sunn sjokolade, og startet straks å knaske i meg 3-4 deilige biter hver dag så fort den kom i hus.

Ikke en dag har jeg angret, for da våren kom det året, og jeg tok sjansen på å gå den i møte uten kortisonsprøyte, allergipiller, nesespray og øyedråper innabords, kom aldri “the big bang” som forventet. Istedenfor kunne jeg –  for første gang på 20 år –  oppleve at våren kom, våren var her og våren gikk… uten at jeg merket noe til pollenallergien!

Selv hus der de hadde hund, kunne jeg besøke, uten å reagere – og jeg skjønte ingenting!

Et par-tre ganger siden da har jeg forsøkt å være “sjokofri” samtidig som raklene slipper sitt gule støv over østlandet, bare for å se om det er noen forskjell… og angrer like mye hver gang, når nysing, rennende nese og kløende øyne jager meg til sengs, så sliten, så sliten, så sliiiiten..!

Om mørk sjokolade laget av kaldpresset kakao, acaibær og blåbær-ekstrakt er løsningen for enhver allergiker, verken kan eller skal jeg påstå. Det eneste jeg vet sikkert er at den beviselig inneholder store mengder antioksidtanter (3 biter gir mer enn 100.000 ORAC, hvilket er kravet for superfood), så lite karbohydrater at den kan spises selv når man går på lavkarbo-diett, sunt fett (fordi den ikke er varmet opp under produksjon) – og at den har hjulpet meg i så stor grad at jeg ikke lenger gruer meg til våren!

Hvis min historie – og facebooksiden jeg har opprettet for å kunne hjelpe andre med å få tak i herligheten (trykk her for å besøke den) – kan hjelpe flere, så er det ingenting bedre enn det – og uansett er det jo ikke spesielt trist å kunne spise sjokolade 3-4 ganger hver eneste dag, med verdens beste samvittighet???

 

Denne dama gruer seg ikke lenger til våren, men gleder seg vilt til å kunne nyte enda en eksplosjon av farger og lukt fra utsiden av stuevinduet!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg