Tut & kjør – det ække så nøye!

På Malta tutes det på alt og alle.

Går du for sakte over veien, kan det komme et advarende tutt. Venter bilen foran bussen på rødt lys, tuut-tuut’es det gjerne noen ganger – før bussjåføren innser at bilen foran ikke har noe annet valg enn å vente på grønt lys.

Da jeg var med på en rundtur på øya Gozo, TUUUUUT’et busssjåføren iltert – akkompagnert av noen gloser små barn antageligvis ikke får ta i sin munn uten å måtte gå i skammekroken – fordi noen biler kjørte mot kjøreretningen i den enveiskjørte smågata han forsøkte å manøvrerer seg igjennom, og dermed blokkerte vår fremkommelighet.

Da han plukket oss opp igjen, etter en 45 minutters heseblesende do-it-yourself-sightseeing, kjørte han tilbake samme vei som vi kom fra (dvs denne gangen mot kjøreretningen i den samme enveiskjørte gata), uten blygsel. Det var visst ikke så farlig å følge reglene så lenge det gjaldt ham selv.

Dét viser litt av essensen i flere ting jeg har notert meg her nede, blant annet hvor folk parkerer bilene sine. Dette ble etterhvert et vanlig syn;

… og dette;

… og dette;

Det parkeres oppå ethvert fortau og i hver ledige krok ellers og, så det er tydelig at plassmangel er avgjørende for hvorfor Maltesere foretrekker småbiler.

Men hvordan i alle dager de som står parkert langs den innerste rekken skal komme seg ut, er fortsatt en gåte…

Selv om mang en hermetisert firehjuling bar preg av andres (eller eget) ublide møte med en vegg eller forbipasserende bil, så jeg en og annen perle stå parkert langs offentlig vei, slik som denne;

At eieren tør å la den stå der, forundrer meg stort, for ikke bare er trange gater en trussel hvis du vil unngå avrevet speil, bulker og riper. Maltesere er visst heller ikke så nøye på hva de har i glasset  selv om de må ta bilen hjem. Dette ble vi både fortalt og fikk erfart, en kveld vi tok noen runder med et par fastboende vi kom i snakk med.

Etter den “åpenbaringen” har jeg vært veldig påpasselig med å bruke fortauet, se meg godt for når jeg skal krysse gaten og gå der der er mulig å hoppe unna, just in case.

Det positive med trafikkbildet er at de er mer skjerpet enn oss når de sitter bak rattet og stort sett stopper for gående som skal over gaten. Så sant det skjer ved et gangfelt.

Solfylt hilsen fra ei som nyter sin siste feriedag på Malta – som er dypt fascinerende, uavhengig av all dens trafikale galskap.

1 kommentar
    1. Så ut som du koste deg veldig der , på bildet 🙂 Jeg er helt enig i at det er sånn i mange land egentlig. Hellas også, skummelt, full fart , tut-tut.. Kos deg videre men se deg godt for 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg