Godt hvitt år! 3. januar: “Løgnen”

“I snitt èn , tenker jeg”, svarte jeg nevrologen, da han spurte meg om hvor mange flasker vin jeg drakk i løpet av en typisk uke.

Jeg har tenkt masse på hvorfor jeg følte at jeg måtte pynte på sannheten, for det var dèt jeg gjorde. Tilstanden jeg har gjør at jeg følges opp av nevrolog, og det er ingen hemmelighet at jeg ikke burde nyte alkohol oftere enn en sjelden gang.

Det jeg burde ha sagt, var at jeg har drukket fra 1 til 4 flasker vin hver uke i flere år – selvsagt avhengig av tid og sted, men allikevel… Dessuten kunne det fort bli enda mer enn “bare” 4 flasker i uka når det var ferietid.

Den praten ble en oppvekker. Jeg innså nemlig at sannheten ikke tålte dagens lys i så stor grad at jeg – som ikke liker løgn, enten den kommer fra andre eller meg selv – ga en som skulle hjelpe meg et villedende svar, istedenfor å gi vedkommende riktig verktøy å jobbe utfra. Det er noe jeg har skammet meg over siden. Derfor har det bygget seg opp mange tanker rundt det å drikke i hverdagen, og for tre dager siden innså jeg at nok er nok.

Jeg er ganske sikker på  at jeg ikke har vært alkoholisert, men en reell alkohol-liker er det ingen tvil om at jeg har kunnet defineres som i alt stadig større grad de siste årene.

Utenom ferier – spesielt hvis jeg hadde jobbhelg – ble det kanskje “bare” ett eller to halvfulle glass med rødvin et par kvelder i uka. Jobbet jeg ikke, ble det minst et par glass både fredag og lørdag utover det, og var vi på fest ble det mer. På ferie kunne jeg i verste fall knekke tilsvarende ei flaske rødvin daglig.

Når sant skal sies, er det vel slik at alkoholisme sniker seg på deg umerkelig, slik at du en dag plutselig innser at du ikke klarer deg uten noe godt i glasset? Det er vel heller ingen hemmelighet at det som starter med fornektelse, ender med løgn på løgn overfor omgivelsene og de du er glad i.

Dit var jeg på vei, så nå var det på tide å snu.

Min hvite måned er godt i gang, og det føles bare godt – enn så lenge.

Derfor ønsker jeg dere alle nå et fortsatt Godt, Hvitt og ærlig År <3

(Oppdateringer publiseres fortløpende den neste måneden).

Fra nyttårs-partyet jeg var gjest i for bare noen dager siden. Et deilig syn da, mens det i etterkant byr meg litt i mot å tenke på hvor mange slike glass jeg tyllet innpå iløpet av året vi akkurat gikk ut av. 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg